پاسخ فعالیت های کل کتاب
 
مطالعات اجتماعی 1
یک شنبه 15 بهمن 1391برچسب:, :: 14:44 ::  نويسنده : فاطمه فتوحی

فصل 1

درس اول

شناخت محیط اج

فعالیت ا - ا صـــ3ــــــ رشته ی تحصیلی را که انتخاب خواهید کرد,در نظر بگیرید(نظری-فنی و حرفه ای-کاردانش)و در باره ی موارد زیر در کلاس گفت و گو کنید.

1-برای انتخاب این رشته چه ملاک هایی را در نظرداشته اید؟1- علاقه به رشته تحصیلی2-برسی وضعیت شغلهای مربوط به این رشته3-وضعیت تحصیل مناسب دوره ی راهنمایی4-علاقه به تجربه کردن مسائل

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
درس دوم

شکل گیری گروه

فعالیت2-1صـــ6ــــــ  نخستین روزی را که وارد دبیرستان شدید,در نظر آورید و حداکثر سه سطر,توضیح دهیدکه چگونه و چرابادیگران رابطه برقرار کردید؟با بازکردن سر صحبت با یکی  از همکلاسی ها با او رابطه برقرارکردم.-زیراانسانباالطبع موجودی اجتماعی است و برای تامین  نیاز های انسانی خود به برقراری روابط اقدام میکند.

فعالیت3-1صــ7ــــبا بررسی نحوه ی دوست شدن خود با یکی از دوستانتان:
1-انگیزه ی دوستی,مشابهت هایی که با یکدیگر داشته اید یا پس از دوست داشتن به دست آورده اید و چگونگی روابط میان خود را بنویسید.انگیزه یدوستی:برای جلوگیریاز تنهایی اقدام به دوستی نمودم-مشابهت ها:هر دو در زمینه ی شعری و هنری علاقمند بودیم و برای یاری یکدیگر در این زمینه دوستی امان محکم تر شدو رابطه مان در موارد درسی و زمینه های هنری دیگرنیز مستحکم تر شد.

2- نمونه ای از دوستی هایی را که به جدایی انجامیده است,مطرح کرده و علت از هم گسستن پیوند دوستی را مشخص کنید.
 مصرف دخانیات2-عدم شئونات خانوادگی و اجتماعی,بدحجابی,تنبلی در دروسی-رفت و آمد با دوستان ناباب و بی توجهی به مسائل اخلاقی و.....اشاره کرد


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
درس سوم

هنجار ها وارزش های اجتماعی

فعالیت4-1صـــ9ـــــ الف: رفتار اعضای خانواده,آشنایان ودوستان خود را در نظر بگیرید.
-خانواده=کمک به  اعضای خانواده در انجام کارها,مشورت با اعضای خوانواده,احترام به پدر و مادر.
- مهمانی=پوشیدنلباس مناسب مهمانیــــــــ,با اطلاع قبلی از مهمانی رفتن, مودب بودن,ساکت بودن.
-عبورو مرور در خیابان=توجه به چراغ راهنمایی-عبور کردناز روی خط کشی عابر پیاده.
ب:رعایت نکردن این  الگوهای عمل,برای فرد چه پیامدهایی دارد؟رعایت نکردن این امور موجب می شود که زندگی فرد دچار بی نظمی می شود و آرامش افراد از بین رود و همچنین پدیدآمدن هرج مرج در خانواده می شود.
فعالیت5-1صــــ9ـــــــ برای هر یک از موارد زیر,دست کم دوارزش را مشخص کنید.
1- خانواده =صداقت و صمیمیت خانواده,تربیت صحیح فرزندان.
2- مدرسه=کسب علم و دانش,رعایت قوانین مدرسه.
3-مسجد=عبادت خدا-پاک کردن جسم و روح از گناهان.


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

درس چهارم

رابطه ی گروه ها با یکدیگر

فعالیت6-1صـــــــ11ـــــــــ دوگروه اجتماعی را در نظر بگیرید.
1-برای هر یک از آن ها, در یک جدول دو ستونی-مانند نمونه ی زیر- دو الگوی عمل و دو ارزش بنویسید.
2-هماهنگی یا تضاد میان الگوهای عمل و ارزش ها را مشخص کنید. 
                                                                                                                                                                                                                               


                                
                                    گروه ((الف))                             گروه((ب))                                   هماهنگی یا تضاد                                       
                                  نیروی انتظامی                          باندهای قاچاق

ارزش ها1-برقراری امنیت و آرامش                  ارزش ها           1-از بین بردننظم و آرامش جامعه    تضاد                                                                           
         
          2-مبارزه با فساد                                            2-کسترش فساد و تباهی

هنجارها1- دستگیری مجرومان                       هنجارها    1-دزدی و پخش مواد مخدر     تضاد

      2- مجازات و تنبیه خلافکاران                                2-آلوده کردن جوانان کشور


فعالیت 7-1صـــــــ12ــــــــــ با برسی روابط میان گروه های مختلف جامعه برای هر یک از تعارض گروهی که می تواند نتایج مثمت و منفی داشته باشد.یک نمونه ذکر کنید و نتایج حاصل ار آن ها را در جدولی مانندجدول زیر بررسی.
1-تعارض میان دو گروه که نتایج مطلوب دارد.
2-تعارض میان دو گروه که نتایج نامطلوب دارد.


نوع تعارض                                                نتایج                                                ارزیابی


1- مسابقات دانش آموزی                     موجب رشدعلمی و اجتماعی دانش آموزان میشود                 مثبت و سازنده

2-مسابقات والمپیادها                            باعث بالا بردن سطح علمی دانش آموزان می شود                     مثبت و سازنده
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1-اختلافات قومی و قبیله ای                 موجودیت گروه و قبیله ها را به خطر می اندازد                          منفی و مخرب

2-برخورد میان هواداران دو تیم       بازی فوتبال که یکی از شیوه ی سالم رقابت است باعث ستیزه های    منفی و مخرب
                                                 بیهوده می شود.
3-برخورد میان دو گروه سیاسی در دولت               سبب نا آرامی و اختلافات در جامعه می شود.                     منفی و مخرب

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


درس پنجم

تاثیرات گروه برفرد

فعالیت8-1صـــــــــــ14ـــــــــــــ با اندیشیدن درباره ی صفات و خصوصیات خود,به پرسش های زیر پاسخ دهید.
1-((من)) کیستم؟سعی کنید برای این پرسش,پاسخ های متعددی ((ده تا پاسخ))بیابید.برای مثال:اسم من فاطمه است من دختری زرنگ و کنجکاو هستم یکی از خصوصیت های بدم بعضی وقت ها زود عصبانی میشوم و...
2- یکی از این صفات را انتخابکنید و تو ضیح دهید چگونه از وجود چنین صفتی آگاه شده اید.کنجکاو بودن:دوستان من همیشه برایم میگویند خیلی انسان کنجکاوی هستی .

3-از بررسی چه نتیجه ای میگیرید.از بررسی نتیجه میگیرم من آنسان کنجکاوی هستم و این ویژگی را دوستانم در من دیده اند.....وتاثیر روابط با دیگران در شکل گیری خودآگاهی فرد است

فعالیت9-1صــــــــــــــ14ــــــــــــ ازفهرستی که درباره ی خود تهیه کرده اید یک صفت را انتخاب کنید.
1- آگاهی از وجود این صفت چه اثری بر رفتار و اعمال شما دارد؟مثلا باهوش بودن:باعث می شود که خود را فردی باهوش بدانم و دیگران هم من را آدمی باهوش بدانند و در مدرسه و دانشگاه مورد احترام اساتید و معلمان باشم و دیگران نیز انتظار احترام و ارزش گذاری از سوی من داشته باشند.

2- سه الگوی عمل مربوط به این صفت را بنویسید.درس خواندنبسیار زیاد-کمک به دانش آموزان در دروس-احترام به والدین و معلمان-راه یابی به مدارج علمی بالا.


فعالیت10-1صــــــــــ15ـــــــــ برای آگاهی از عمق تاثیرعضویت گروهی برجهت گیری ها و اعمال فرد,بررسی زیررا انجام دهیدوآنر را مطابق نمونه در جدولی تنظیم کنید.

1-سه مورد از دوستی ها و دشمنی ها,اظهار نظر ها و اعتقادات خودرادرباره ی امور و اعمالی که در طول در طول یک روز انجام می دهید,فهرست کنید.
2-مشخس کنید که کدام یک از آنهااز موضع((گروه ها)) و کدام یک از موضع ((خود))جدا از این((گروه ها))انجام     شده است..


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جهت گیری ها                                               دلایل                                 ((ما )) یا ((من))
  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ11-در 1-ازمیان رنگ ها,از رنگ آبی آسمانی بیشتر خوشم می آید             زیرا"نگاه کردن به آن به  من آرامش می بخشد.                                ((من))
2- از رانندگانی که به چراغ قرمز توجه نمی کنند,بدم می آید         زیرا آنها حقوق شهر وندان را زیرپا می گذارند.                                ((ما))ی شهروندی
3-من قوانین مدرسه را رعایت میکنم                        زیرا اگر اینطور باشد انجام کارهای مدرسه بهتر انجام میشود.                              ((ما))ی شهروندی
4-از خدمات شهرداری رضایت دارم                                   زیرا به زیبا سازی شهر اهمییت  دارند.                                                           ((ما))ی شهروندی                                                   
5-از عملکرد آمریکا در ارتباط با گشور های دیگر آحساس تنفر دارم.      زیرا به حقوق ملت ها تجاوز میکنند.                                                              ((ما))ی ایران

 

فعالیت11-1صــــــــــــ17ــــــــــــــــ در باره ی ملاک های انتخاب گروه(برای مثال گروه دوستی)در کلاس گفت و گو کنیدو
براساس:ویژگی ها ی مشترک دوستان را انتخاب میکنم مانند:هم جنس بودن,هم سن بودن,اعتقادات دینی مشترک,علاقه ی مشترک به تحصیل,سطح خانوادگی و....

 فعالیت ها فصل 2

فعاليت های درس اول:

فعالیت 1-2
کلاس خود را در نظر بگیرید؛ چهار نقش را در آن ذکر کنید و برای هر یک از این نقش ها سه الگوی عمل بنویسید.

۱-معلم: درس دادن- امتحان گرفتن از دانش آموزان- پاسخ دادن به سؤالات درسی دانش آموزان

۲-دانش آموز: به موقع به کلاس آمدن – انجام تکالیف- صحبت نکردن با دوستان دیگر

۳-مُبصر: کنترل دانش آموزان قبل از آمدن معلم به کلاس- انجام حضور و غیاب- آوردن گچ و تخته یاک کن به کلاس

۴- شاگرد ممتاز :کمک به معلم در تدریس . کمک به دانش آموزان ضعیف


فعالیت 2-2 :
نقش های زیر را در نظر بگیرید، دو مورد از تکالیف و حقوق هر یک از آنها را نسبت به هم در جدولی مانند جدول زیر بنویسید. 1-پدر – فرزند ، 2-معلم – شاگرد
نقش تکالیف حقوق
پدر
1-انتخاب نام مناسب برای فرزند.
2-تأمین نیازهای مادی خانواده. 1-فرزند به او سلام کند.
2-فرزند با صدای بلند با او صحبت نکند.
فرزند
1-به پدر سلام کند.
2-با صدای بلند با پدر صحبت نکند. 1-پدر برای او نام مناسبی انتخاب کند.
2-پدر نیاز های مادّی او را تأمین کند.
معلم
1-از دانش آموزان امتحان بگیرد.
2-درس را توضیح دهد. 1-دانش آموز به درس گوش دهد.
2-دانش آموز بدون اجازه از کلاس خارج نشود.
شاگرد
1-به درس معلم گوش دهد.
2-بدون اجازه ی معلم از کلاس خارج نشود. 1-معلم از او امتحان بگیرد.
2-معلم درس را برای او توضیح دهد.
2-با صدای بلند با پدر صحبت نکند. 1-پدر برای او نام مناسبی انتخاب کند.
2-پدر نیاز های مادّی او را تأمین کند.
معلم
1-از دانش آموزان امتحان بگیرد.
2-درس را توضیح دهد. 1-دانش آموز به درس گوش دهد.
2-دانش آموز بدون اجازه از کلاس خارج نشود.
شاگرد
1-به درس معلم گوش دهد.
2-بدون اجازه ی معلم از کلاس خارج نشود. 1-معلم از او امتحان بگیرد.
2-معلم درس را برای او توضیح دهد.

فعاليت درس دوم

فعالیت 3-2

نقش پدر ، مادر و فرزند را در یک خانواده در نظر بگیرید؛ 1- نقش مادر بزرگ یا پدر بزرگ را به آنها اضافه کنید. با مقایسه ی این دو حالت ، به این پرسش پاسخ دهید:چه تغییراتی در الگوهای عمل مربوط به این نقش ها به وجود می آید؟
الف-قبل از اضافه شدن مادر بزرگ،پدر و مادر انتظار داشتند که دیگر اعضای خانواده به آنها سلام کنند و در برخی کارهای منزل با او مشورت نمایند. مادر بزرگ در تربیت و مواظبت از فرزندان به والدین کمک می کند.
ب- فرزند خانواده نیز با اضافه مادر بزرگ، بایستی علاوه بر کمک کردن به پدر و مادر به مادر بزرگ نیز در کارهایشان کمک کند و همچنین احترام و توجه خود را بین پدر و مادر و مادر بزرگ تقسیم کند؛ حتی برای مادربزرگ بیشتر از پدر و مادر احترام قائل شود؛ از مادر بزرگ هم حرف شنوی داشته باشد.
2-با حذف نقش پدری یا مادری (با فوت یکی از آنها) چه تغییراتی در نقش پدر یا مادر و فرزند بوجود می آید؟ با حذف نقش پدری از خانواده: الف-تهیه معاش زندگی،ب-رسیدگی به امور تحصیلی، ج-ارتباط های بیرون از منزل و ... به عهده ی مادر یا فرزند بزرگتر قرار می گیرد.

 

فعالیت 4-2
1-در یک مدرسه برای تحقق هدف تعلیم و تربیت ، چه تقسیم کاری انجام می پذیرد و چه نقش ها و الگوهای عملی در نظر گرفته می شود؟
در مدرسه نقش های مختلفی وجود دارد و هر کس متناسب با نقش خود کارهای خاصی را انجام می دهد؛ برای نمونه معلم تدریس می کند، مدیر و ناظم بین مدرسه و خانواده ها ارتباط برقرار می کنند، دانش آموز درس می خواند، مربی پرورشی به مشکلات تربیتی دانش آموزان رسیدگی می کند و مستخدم کلاس ها را برای تدریس آماده می کند.
2-در انقلاب ها ، نقش های بسیاری تکوین می یابند ،سه نمونه از نقش هایی را که در جریان انقلاب اسلامی یا بعد از آن شکل گرفته است، ذکر کرده مشخص کنید که هر نقش برای تحقق کدام ارزش ها و اهداف ایجاد شده است. نقش ها ارزش ها و اهداف
1-بسیجی :پاسداری از انقلاب اسلامی
2-جهادگر :تلاش برای سازندگی و آبادانی روستاها
3-کمیته ای :تلاش برای حفظ نظم و امنیت در کشور
4- رهبر: هدایت جامعه
5- رئیس جمهور : ریاست قوه مجریه

فعاليت درس سوم

فعالیت 5-2

یکی از نظام هایی را که با آن آشنا هستید، انتخاب کنید و موارد زیر را مانند نمونه بررسی کنید:
1-عناصر مختلف را تعیین کنید.
2-رابطه ی متقابل این عناصر را با یکدیگر مشخص کنید.
3-معین کنید که هر یک از این اجزا در این مجموعه چه کاری انجام می دهدو چه اثری بر کل نظام دارد.
4-تغییر هر یک از اجزا بر اجزای دیگر چه تأثیری دارد؟
نظام عناصر آثار و نتایج عناصر در این نظام رابطه ی متقابل عناصر آثار و نتایج برای کل نظام

نظام :

ساعت مچی

عناصر:

-چرخ دنده -فنر -عقربه -صفحه ساعت -کوک - ...

رابطه متقابل عناصر:

کوک  چرخ دنده را به حرکت در می آورد، موجب چرخش عقربه می شودوزمان را نشان می دهد.

صفحه ساعت :

اعداد بر روی آن قرار می گیرندو با قرار گرفتن در قسمت خاصی از صفحه ساعت،وقت را نشان می دهد.

 عقربه ی ساعت به کمک چرخ دنده ها و فنر به حرکت در می آید

ادامه ی کار ساعت و نشان دادن وقت دقیق
تغییر در هر یک از عناصر در عناصر دیگر نیز تغییراتی بوجود می آورد. مثلاً : اگر چرخ دنده خراب شود، عقربه نمی چرخد و ...

 فعالیت 2/6

1- وظایف متقابل:

الف)معلم: تدریس به دانش آموزان،به سوالات آنان پاسخ دهد و استعداد های آنان را بشناسد

در مقابل
دانش آموز:درس بخواند، به معلم احترام بگذارد و........

ب)معلم: وظیفه دارد طبق برنامه کلاسی مدرسه در مدرسه حاظر شود

در مقابل

مدیروظیفه داردمراقب حضور وعدم حضور دبیران در مدرسه باشد وفعالیت های معلم را ارزشیابی کند

ج)دانش آموز وظیفه دارد به مدیر احترام بگذارد ومشکلات مدرسه را با او در میان بگزارد

در مقابل

مدیر برنامه درسی مناسبی برای دانش آموزان تدوین کند وکمبود ها را با کمک اولیا واداره بر طرف کند


2-هدف: تعلیم وتربیت فرزندان جامعه

3- بلی ، مدرسه یک نظام اجتماعی است چون مجموعه ای از نقش های متقابل وبهم پیوسته است


فعالیت 2/7

نظام اجتماعی نقش ها وظایف متقابل هدف
تیم فوتبال   دروازه بان
هافبک
فوروارد
مربی
کاپیتان
جلوگیری از ورود توپ به دروازه
مقابل به دروازه خودی

جلوگیری از نفوذ بازیکنان تیم تلاش در گل زدن به حریف
هدایت تیم
هماهنگ کردن بازیکنان در زمین
پیروزی

فعالیت:

2/8

نظام سیاسی:قوه مجریه،قوه مقننه،قوه قضائیه ونیروهای مسلح و...........

نظام اقتصادی:نظام تولید ،نظام توزیع ،نظام پولی وبانکی ،بانک مرکزی و وزارت صنایع و..........

نظام آموزشی: وزارت آموزش وپرورش ،وزارت علوم ودانشگاه آزاد.........

فعالیت:

2/9

نتایج مطلوب نظام اداری: اشتغال زایی ،ثبت وبایگانی مدارک ،سرعت بخشیدن به کارها و...........

نتایچ نامطلوب:رشوه خواری ، کاغذ بازی و پارتی بازی

فعالیت :

2/10

جامعه دچار تعارض می شود وبه هدف خود که استقلال اقتصادی است نخواهد رسید ،مردم کالاهای خارجی که ارزان تر است را خریداری میکنند وکالاهای داخلی به فروش نمی رسد بنابر این صنایع داخلی ورشکست می شوند ،جامعه به مصنوعات خارجی وابسته می شود .

فعالیت 2/11

1- داشتن مدرک تحصیلی

2-توانایی تدریس

3- داشتن مهارت کلاس داری

4-آشنایی با روانشناسی کودک ونوجوان

5- تخصص در زمینه موضوع تدریس

پاسخ فعالیت 2/12

مهارت در زمینه مراقبت از کودک ،تغذیه وی ،نحوه پوشش وی ،آگاهی لازم برای آموزش آداب واجتماعی به کودک ونوجوان  ،مهارت در خانه داری و آگاهی لازم درپرورش استعداد وحس کنجکاوی کودک


پاسخ فعالیت
2/13

در طی جامعه پذیری ، حفظ ارزش های انسانی برای افراد به صورت ارزش  در می آیند وفرد جانفشانی در این راه را یک رفتار ارزشمند می داند و آنرا بصورت داوطلبانه انجام می دهد.یا به قولی آنها را درونی می کند


پاسخ فعالیت 2/14

 

 کمک به  فرد نا بینا برای عبور از خیابان ،کمک به افراد سالمند ، صدقه دادن و صندلی خود را در اتوبوس به سالمند دادن..........

این الگو های عمل رادر طی جامعه پذیری فرا گرفته ایم ،تشویق  وتایید  پدر ومادر و اطرافیان در مورد انجام رفتارهای فوق ، سفارشات دین ومذهب در این زمینه

آگاهی از این مطلب که انجام اعمال فوق موجب رضایت خداوند است

مشاهده رفتار کسانی که برای ما الگو هستند.

 فعالیت های فصل 3

فعالیت 7-3
الف) فکرمی کنیداگرخانواده نباشد ،شما درادامه تحصیل با چه مشکلاتی روبه رومی شوید؟

به چهارمورد از نقش های ارشادی وحمایتی خانواده خود دراین زمینه اشاره دارد.

 
جواب)
1- مشکلات مالی. 2- مشکلات تربیتی. 3- مشکل رفتن به مدرسه. 4- مشکل پیداکردن مدرسه ای خوب.


1-راهنمایی درنحوه درس خواندن. 2- رفع اشکالات درسی. 3- رسیدگی به درس خواندن. 4- بررسی نمرات


ب) زندگی یک زوج جوان از خویشاوندان یا آشنایان خودرا درنظربگیرید.

چهارمورد از نقش های ارشادی وحمایتی خانواده های آن ها رابنویسید.


1
- کمک مالی دراوایل زندگی. 2- ایجادشغل. 3- فراهم کردن امکانات. 4- آموزش نحوه زندگی

فعالیت 8-3 گفت وگوکنید.


چرا افراد به گونه های مختلف اجتماعی می شوند ودرنتیجه، درزندگی انتظارات متفاوتی از یک دیگر دارند؟


جواب)
هرفردباتوجه به خانواده خود وهم چنین بااثراتی که محیط برآن می گذارد اجتماعی می شود.

محیط های گوناگون اجتماعی و راهها ،وسایل اجتماعی شدن مانند خانواده ،رسانه های گروهی

 ،دوستان ،مدرسه و.....دراین زمینه موثر اند.

.................................................................................................................

فعالیت 9-3 گفت وگوکنید.


چگونه می توان میزان ناسازگاری را درخانواده ها کاهش داد؟


جواب:
با اطلاع داشتن از انتظارات یک دیگر و برطرف کردن این انتظارات.

و توجه به حقوق و تکالیف یکدیگر
.................................................................................................................

فعالیت 10-3

چهار مورد از الگوهای عمل مربوط به کودکی وبزرگ سالی را فهرست کرده با یکدیگر مقایسه کنید.

 آن گاه باتوجه به تفاوت های آن ها، موارداختلاف جوانان ووالدین ونارضایتی آنان را ازیک دیگر نیز مشخص کنید.

 چه نتیجه ای می گیرید؟
جواب:
الگوهای عمل کودکی عبارتند :  علاقه به تفریح ،زود به رختخواب رفتن ، بازی گوشی

،وابسته به دیگران بودن ،علاقه برنامه های تفریحی تلو یزیون

به فکر آینده نبودن و بی توجهی به عبادت.

الگو های بزرگسالی : اطلاع یافتن از اخبار روز ،آینده نگری ،منظم بودن ،عبادت به موقع.

نمونه های از مواردی است که بین فرزندان و والدین اختلاف نظر بوجود می آید

کودک ونوجوان علاقه به تفریح ووالدین  به اخبار  وپیشرفت علمی دارند که این

نتیجه تفاوت نسل وتغییر نقش ها ست

فعالیت 11-3
پرسش ذکر شده رادرکلاس مورد بحث قراردهید وباکمک معلم وبااستفاده ازمطالب مطرح شده

 برای یافتن پاسخ آن تلاش کنید.

( آیا نبایدراه حلی برای ناسازگاری داخل خانواده یافت؟)


جواب:
بله،زیرااگر،روابط خوب وسازنده درخانواده وجود داشته باشد می تواند کانون گرم خانواده راحفظ کند

که درغیر این صورت باعث اختلافات درخانواده ونابودی وازهم پاشیدن این بنیان مهم جامعه می شودو

چاره وراه حل آن فهمیدن،درک کردن وبرآورده کردن انتظارات یک دیگراست.

هر کدام از دو نقش باید با وظایف نقش مقابل آشنا شود تا انتظارات یکدیگر را بر آورده سازند
..............................................................................................................................................

 

جواب فعالیت های فصل 4
1-4


برای هر یک از بخش های تولید خدمات و توزیع دو نمونه فعالیت اقتصادی غیر از موارد گفته شده بنویسید
تولید : کار گران کارخانه ذوب آهن ، کار گران معدن
توزیع : کار خانه های توزیعی ، فروشگاه های زنجیره ای
خدمات : تلاش کار مندان در ادارات

۲-4
برا ی هر یک از موارد زیر سه نمونه را بطه اقتصادی بنویسید.
1-کار مندان در اداره : رابطه کارمندان با رئیس اداره ، رابطه کارمندان با ارباب رجوع ، رابطه کارمندان ،رابطه کارمندان با کارمندان.
2-کشاورزان در مزرعه : رابطه کشاورز با کشاورز ، رابطه کارگران با هم ، رابطه سر کشاورز با کشاورز
3-افراد در بازار :خریدار با فروشنده ، رابطه فروشنده با عمده فروش ؛ رابطه عمده فروش با تولیدی

 

3-4
یک واحد اقتصادی را در نظر بگیرید؛
                      

                                     


1-این واحد اقتصادی در کدام بخش (تولید ، خدمات ،توزیع) فعالیت اقتصادی دارد؟

توزیع


2- این وا حد اقتصادی از چه نقش هایی تشکیل شده؟


رئیس فروشگاه ، کارمندان فروشگاه ، خریداران


3-نمونه هایی از رابطه های اقتصادی میان این نقش ها را مشخص کنید.


رابطه خریدار با فروشنده ، رابطه فروشندگان با هم


4-4
موارد زیر را در نظر بگیرید و مشخص کنید کدام بخش های تولیدی از کالا های تولید شده ی زیر(پارچه و چوب) استفاده می کنند و واسطه ی تولید کنندگان و مصرف کنندگان محسوب می شوند :


1-کار خانه پارچه بافی (تولید کننده)...................تولیدی پوشاک..................مصرف کننده

2-کار خانه چوب بری (تولید کننده)...................تولید ابزار ، تولیدات چوبی.......مصرف کننده

۴-5
در کلاس بحث و گفت گو کنید؛
1-مبادله کالا ها و خدمات در روز گاران گذشته چگونه انجام می گرفت؟


مبادلات به صورت کالا به کالا بودند و افرادبرای خرید کالایی از دیگری ، یک از کالا های مورد نیاز طرف مقابل را تامین می کردن تا طرف مقابل نیز کالای مورد نیار او را تا مین کند.
2-امروزه مبادله کالاها و خدمات با چه وسایلی انجام می گیرد؟


امروزه با پیدایش پول بیشتر مبادلات از طریق  پول کارت اعتباری ، اینترنت ، چک پول انجام می شود

6-4
برای درک بهتر میزان تاثیر گذاری سیاست های پولی بر نظام اقتصادی ، در باره آثار سیاست های زیر در کلاس گفت و گو کنید؛
1-وام دهی بانک ها برای ساخت و خرید خانه،
با امکان وام دهی بانک ها افراد شوق بیشتری به باز کردن انواع حساب و سرمایه گذاری در بانک ها می یابندو این خود جزء فایده های وام دهی بانک ها می باشد و بر کاهش بی خانمانان کمک می کند ، ایجاد شغل و جمع کردن پول هایی که تورم زایند.
2-وام دهی بانک ها بر ایجاد مجتمع های دامپروری یا کشاورزی.
این نوع وام دهی اکثرا موجب سرمایه گذاری بیشتر در د ربانک ها و افزایش مجتمع های کشاورزی یا دام پروری یا کشاورزی و افزایش شغل می شود و همچنین موجب افزایش تولید کشور و افزایش سود کشور می شودو موجب افزایش صادرات و جلو گیری از وابستگی می شود و کاهش قیمت مواد حاصل از این مشاغل.
7-4
برای درک بهتر میزان تاثیر صنعت و فن آوری بر نظام اقتصادی ، در باره موارد زیر در کلاس بحث کنید.
1-با ورود خودرو به صحنه زندگی اجتماعی ، کدام مشاغل به تدریج از بین رفته و کدام مشاغل در جامعه به وجود آمده اند؟
مشاغلی مانند کالسکه چی و باربری از بین رفت و راننده ی اتومبیل های باری و راننده تاکسی و ... به وجود آمد.
2-اختراع رایانه در روند فعالیت های اقتصادی چه تغییراتی به وجود آورد؟
موجب آسانتر شدن اعمال بانکی شده و موجب کاهش ازدحام و شلوغی خیابان ها و پیاده رو ها شده است ، رونق فعالیت های اقتصادی و منظم کردن روند تولید کالا.

 

  8-4
دو نمونه از پیشرفت های بدست آمده در زمینه علوم مختلف را ذکر کنید و توضیح دهید این پیشرفت ها چگونه بر نظام اقتصادی تاثیر گذاشته اند؟
1-پیشرفت علم ریاضی موجب شکل گیری رایانه و توسعه صنعت شده است

۲-پیشرفت علم فیزیک موجب اختراع ماشین آلات مختلف شده است

9-4
دو جامعه ی زیر را در نظر بگیرید:
-جامعه ای که در آن زمین را با خیش شخم میزنند ، با آب با ران و جویبار ها شخم میزنند ، با آب باران و جویبار ها آبیاری میکنند و جمع آوری محصول به شکل دستی انجام می گیرد.
-جامعه ای که در آن برای شخم زدن از تراکتور ، برای آبیاری از پمپ و برای جمع آوری محصول از ماشین کمباین استفاده می شود.
مهارت های لازم را برای فردی که می خواهد در هر یک از این دو حالت به تولید کشاورزی بپردازد ، با یکدیگر مقایسه کنید . چهنتیجه ای میگیرید؟
در جامعه اول : دارای نیرو ی کار و بازوی قوی در جامعه دوم : روش استفاده از ابزار آلات و ماشین آلات
در جامعه اول احتیاج به آموزش کم است اما در جامعه دوم نیاز به آموزش بسیار زیاد است.
10-4
دو جامعه زیر را در نظر بگیرید :
-جامعه ای که برای شکو فایی اقتصادی ، صرفه جویی و مصرف کم و کار زیاد را ارزش می داند.
-جامعه ی عقب اتاده ای که مصرف زیاد ، اسراف و تجمل در آن ارزش محسوب می شود . این ویژگی ها برای نظام اقتصادی این دو جامعه چه نتایجی در بر خواهند داشت؟

جامعه اول پیشرفت وجامعه دوم دچار عقب افتادگی می شود
برای نمونه یکی از عوامل موثری که با عث شده است کشور پهناوری مانند چین با جمعیتی عظیم بتواند در مدت 40 سال در ردیف ابر قدرت ها قرار بگیرد ، سنت ساده پوشی و ساده زیستی است.
ویژگی های جامعه اولبا عث رشد اقتصادی آن جامعه شد و ویژگیجامعه دوم باعث عقب افتادگی آن جامعه و باعث از بین رفتن تدریجی آن می شود و اشاره به بحث نیاز افراد دارد .

فعالیت 11-4                                                                                                                                                                                                                      

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها
  • ساعت رومیزی ایینه ای
  • رقص نور لیزری موزیک

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مطالعات اجتماعی 1 و آدرس motaleate.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 29
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 34
بازدید ماه : 51
بازدید کل : 12601
تعداد مطالب : 12
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1